מטבח פרנקפורט - הצעת הגשה
פתיחת תערוכה 18.5.23 תערוכת קבע
אוהד כברי, נובה דובל ואנג'לה אנזי
פתיחה: 18.5.23 תערוכת קבע*
התערוכה "מטבח פרנקפורט - הצעת הגשה" עוסקת בחווית המטבח האייקוני כתהליך תרבותי שהחל כבשורה פמיניסטית וסמל של קידמה בשנות ה-20 של המאה הקודמת קליטתו, בישראל-פלשתינה דאז וההוויה של המטבח היום כמרחב שונה לחלוטין.
העבודות, שהוחבאו בנקודות שונות במטבח, משלימות את חשיפת תצוגת הקבע של "מטבח פרנקפורט" המקורי בבית ליבלינג. המטבח האייקוני - מרחב עבודה מודרני חלוצי, שעוצב ברוח המודרניזם ע"י מרגרט שוטה ליהוצקי, שוקם בכמה שלבים ונחשף למבקרים לפני כשנה וחצי. באמצעות עבודות וידאו, סטילס וסאונד, היוצרים מציגים התבוננות מורכבת יותר באותה הוויה פמיניסטית ומבקשים לבחון את מקומן של נשים במאה ה-20 החל מהמרחב הפרטי, דרך המשפחתי והקהילתי ועד למרחב הציבורי והפוליטי.
יוצרים: אוהד כברי, נובה דובל ואנג'לה אנזי. אוצרת: שירה לוי בנימיני. הפקה: נועם בר
חלק ניכר מהמטבח הושלם ונתרם באדיבות עמותת ארנסט מאי (Ernst May Gesellschaft) ועיריית פרנקפורט, כמתנת העיר לרגל 40 שנה לכינון ברית ערים תאומות בין פרנקפורט לתל אביב-יפו בשנת 2021.
פירוט על העבודות
טעמי המקום
אוהד כברי ונובה דובל
בקיר חלל המקרר במטבח פרנקפורט יש חור שנועד לאיוורור המקרר. מתוך החור הזה מופיע פה נשי, עוטה אודם שנוגס בזה אחר זה מנות מקומיות מעשה ידיהן של דורות של אמהות. אחת אחרי השניה מוגשות אל הפה פרוסת מלון, פיתה-פיצה, כף ג'לי, פרוסת לחם אחיד עם גבינה לבנה ועוגה כושית. מתכונים מספרי הבישול של שנות הקמתה של המדינה ועשוריה הראשונים. "איך לבשל בארץ ישראל", "מהמטבח באהבה", "עוגות לכל עת" ועוד ספרים רבים שנמצאו בכל מטבח שכיבד את עצמו. הוידאו בוחן את דמותה של האישה בספרים האלה כדמות המזינה שאינה ניזונה בעצמה, המאכילה שאמורה לאכול מעט ובנימוס.
וידאו
3:26 דק'
צילום: אוהד כברי
משחק: נובה דובל
אי תנועה - Stop Motion
נובה דובל ואוהד כברי
הוידאו מציג דמות חשוכה במטבח חשוך עושה מגוון של פעולות, חותכת ירקות, מבשלת, שוטפת כלים מגוון של פעולות אייקוניות ויומיומיות, רפטטיביות מוכרות ונוחות. אבל בין לבין הפעולות המוכרות מופיעות פעולות לא אייקוניות אך מוכרות מאד, פציעה של האצבע תוך כדי חיתוך, קריאה של ספר, המתנה עצבנית שיגמר כבר היום. לאורך כל הפעולות האלה החלל חשוך עד שכמעט אי אפשר לזהות את הדמות שלנו חוץ מנקודת אור אחת שעוקבת אחרי הפעולות ומציירת קו של אור בוהק בתוך החלל. האור הזה מגלה לנו את צורת הפעולה, איך נראית המתנה? איך נראית הפעולה של פציעת האצבע?
העבודה מבוססת על מחקר מתחום הניהול המדעי (Scientific management) שהחל להתפתח בסוף המאה ה19 ותחילת המאה ה 20, ומטרתו היתה למקסם את הקידמה והייעול בכל תחום. העבודה מבקשת להתמקד דוקא במציאות ההיפר יעילה והיפר ריאליסטית של עבודה במטבח והלך הרוח של מי שנמצאה שם, אולי בעל כורחה.
וידאו
צילום: אוהד כברי
משחק: נובה דובל
מנת היום
אוהד כברי ונובה דובל
ערימת מסכים מונחים ברישול אחד על השני מרכיבים ביחד טקס הכנת ביצת עין. המסך התחתון מנגן את כירת הגז, מעליו מונח מסך המציג מחבת ובראש הערמה יושב פלאפון המנגן בלופ ביצה מיטגנת וחוזרת ומיטגנת.
מטבח הוא בראש ובראשונה החדר שבו מכינים אוכל, מקור ההזנה של הבית. החשיבות הזאת הביאה לכך שבכל תקופה ובכל מקום התפתחו תרבות וטקסים שונים סביב הכנת האוכל וצריכתו. מסעודות מורכבות בבתי המלוכה ועד עקרונות האירוח בחברה הבדואית.
במקום ובזמן שבו אנחנו חיים הטקסים האלה עדיין כוללים מזלגות וצלחות והם עדיין מסתכמים בהזנה של הגוף אבל בין לבין נכנסו גם כלים חדשים, מסכים ומצלמות, והגוף גם מקבל הזנה נוספת מעבר לערך הקלורי של המנה, לייקים, תגובות והון חברתי.
מתק שפה
אנג'לה אנזי
עבודת סאונד,של האמנית הגרמניה אנג׳לה אנזי, שותפה למחקר שהפך לבסיס התערוכה. היצירה נמצאת בתוך קנקן פורצלן המשלים סט מקורי מתקופת המטבח. הקנקן הוא העתק של הכלי המקורי אלא שכשמרימים את מכסה הפורצלן מתגלה אפרכסת טלפון חוגה אותה ניתן להצמיד לאוזן ולהקשיב למילים הבוקעות.
מטבח פרנקפורט מוצג במוזיאונים ברחבי העולם כסמל העיצוב המודרניסטי ,אך במקביל עובר היסטורית כמקום פעילות נשי מבלי להטיל ספק במודלים החברתיים מהם הוא שואב השראה. עבודת הסאונד ״מתק שפה״ מזמינה את המאזינים לשחק בחילוף תפקידים. קול האישה מחלק מחמאות עדינות, מתאר דימויים של ייחוס מגדרי ושר בשפת דימויים של יחד וסולידריות. נקודת המבט של הדוברת משתנה במהלך ההאזנה. יש זליגה מדיבור בגוף שני לדיבור בגוף ראשון. הטקסט חוזר על עצמו, אך משתנה ומתפתח עם כל חזרה כשם שהנרטיב המודרניסטי של מטבח פרנקפורט משוחזר שוב ושוב אך גם מתעדכן ולעתים קרובות משיל מעליו את החלוקה המרחבית של העבודה המגדרית.
האמנית מתייחסת לחזרה כאפשרות לפרשנות פנימית מחודשת.
"מתק שפה" משתמש באמצעים מטאפוריים להרהר במטבח פרנקפורט כמרחב של בנייה והבנייה חברתית.
כתיבה: אנג׳לה אנזי Angela Anzi
קול: סבינה שדלר Sabine Schädler
עיצוב קנקן: אוהד כברי
ייצור קנקן: טליה שובל
ממלאת מקום
נובה דובל ואוהד כברי
ממלאת מקום היא סדרה של 5 תמונות סטילס. הראשונה מציגה את המטבח של נובה דובל, אחת האמניות בפרויקט וארבעת התמונות האחרות מציגות את אותו מטבח בדיוק אבל כארבע סצנות עשירות בפרטים. בתמונה אחת המטבח עוצב כחדר שינה, בשניה כקרחת יער, בשלישית כספריה וברביעית כפאב. בכל אחת מהתמונות יושבת נובה בלב הסצנה בתנוחה רגועה, סטטית ופשוט חווה את החלל. בקרחת היער היא מייבשת את הגרביים על המדורה ודגה באגם הקטן שהוא כיור המטבח, בחדר השינה היא שוכבת על השיש שהוסב למיטה וקוראת ספר וכן הלאה. "סבתא שלי עלתה מטריפולי, היא הייתה אישה חזקה אם ל 11 ילדים, ובכל הזכרונות שלי היא נמצאת במטבח, זו הייתה ממלכה הבלתי מעורערת שלה. מפאת הנסיבות, לא היה לה זמן לצאת ולרכוש השכלה, או לראות עולם כמו שאני חוויתי" מעידה נובה, "רציתי להוציא אותה משם, לתת לה אפשרות ללמוד, לחקור, להתפתח, לנוח".
אלה תמונות היסטוריות ספקולטיביות שמערבבות את מה שהיה עם מה שהיה יכול להיות ועושות את זה ברוגע ושלווה שלקוחים יותר מאגדות ילדים מאשר מהחיים האמיתיים.
*העבודה "ממלאת מקום" תוצג עד 31.5.2023
5 תמונות סטילס ממוסגרות
צלם: מיכאל צור
משחק: נובה דובל
עיצוב: אוהד כברי ונובה דובל
נובה דובל יזמית בתחום התיאטרון והפרפורמנס, שחקנית, סטוריטלרית, אמנית סאונד ASMR, נובה חוקרת בעבודותיה את הקשר האינטימי בין רגש צורה וסאונד, עבודותיה מתמקדות בחקר זיכרונות ופמיניזים.
אוהד כברי הוא מעצב וחוקר עיצוב. העיסוק שלו מגוון ומגיע ממחקר עיצוב של התרבות החומרית המקומית, דרך עיצוב אובייקטים קונספטואלים או ספקולטיביים ועד עבודות וידאו ואינסטליישן. תמיד דרך נקודת המבט של עולם העיצוב ושפתם של החפצים.
אנג'לה אנזי פועלת על פני תחומי הפיסול, הסאונד והפרפורמנס. עבודתה כוללת נופים מרווחים המערערים דפוסי תפיסה רגילים. יצירותיה הפיסוליות זוכות לבמה, מפתחות חיים משלהן וחושפות את עצמן בצליל שלהן. באמצעות רצפי פעולה כוריאוגרפיים, אנג'לה אנזי מאתגרת את הציפיות ומאפשרת לדברים לחוות שינויים במשמעות.