top of page
black.png
stav25

אמנות הרגע: ראיון עם מעיין מוזס וטל אלפרשטיין

״השאלה ׳מהו פרפורמנס׳ היא שאלה שאני באמת שואלת את עצמי, מתוודה מעיין מוזס, מי שאוצרת את ערב מהו פרפורמנס יחד עם אמנית הפרפורמנס טל אלפרשטיין. בערב שיתקיים ביום חמישי 31.10 על גג בבית ליבלינג, יעלו 20 אמנים ואמניות מתחומים מגוונים על במה עגולה קטנה אחת, וינסו לענות על השאלה.


 

״כשהייתי קטנה למדתי פסנתר״ משחזרת מוזס את רגע הקסם שבו התחיל סיפור האהבה שלה עם התחום, ״התאמנו במשך שנה שלמה לקראת הקונצרט הסופי, אני זוכרת שעלינו לבמה, האור נדלק עלינו, אבל נכבה אצל הקהל. עליתי לבמה ופשוט בהיתי בחשכה. ניסיתי לחפש את ההורים שלי. הם אמורים להיות שם אבל לא רואים אותם. הווילון נסגר, וירדתי מהבמה. באותו ערב לא ניגנתי אפילו תו אחד. אבל אני ממש זוכרת את הרגע הזה, כמו איזה רגע של וואו. מה זה הדבר הזה? מה קורה פה? מי צופה בי? במי אני צופה? מה מתרחש? זו הייתה תחילתו של הרומן.״

 

״עבורי פרפורמנס התחיל כמפלט ממשבר יצירתי שליווה את העשייה הפלסטית שלי בזמן לימודי האמנות,״ משתפת אלפרשטיין, ״כשנסעתי לחילופי סטודנטים בבוסטון, למדתי במחלקה שלמה רק לפרפורמנס. מצאתי בית ומדיום. במשך הרבה זמן יצרתי רק פרפורמנס, הופעתי בפסטיבלים בעולם. זו סצנה בינלאומית, סופר אזוטרית. זה היה המנוע היצירתי שלי המון שנים. במשך הזמן נהייתה לי תשוקה גדולה מאוד לווידאו, שהפך למדיום מרכזי אצלי, אבל בזמן האחרון אני מבינה מחדש שגם כשאני עושה וידאו, אז הלב הוא פרפורמנס - הגוף והפעולה.״ 



מימין לשמאל: טל אלפרשטיין ומעיין מוזס

אני יכולה להבין איך יוצרים פרפורמנס, אבל איך אוצרים אותו; איך ניגשים לכזה אירוע?

מעיין: ״המוטיבציה לאצור את האירוע הייתה לייצר לעצמי קבוצת חושבים. רציתי לשלוח את השאלה שמטרידה אותי אל כולם, ולראות איך הם עונים על זה. מודה שיש בי גם מקום שלא רוצה לענות על זה. בעיקר מעניין אותי הניסיון לענות על זה.״

 

״לתפיסתי פרפורמנס הוא הכול, זה העולם. אם שתלתי צמח והוא צמח ונבל – זה פרפורמנס. ככל שאני חיה את חיי אני מבינה שזה בעצם הכול. אם זה הכול, נשאלת השאלה איך מגיעים להכול?

רצינו להקצין את השאלה הזאת, לעשות לה אקסטרים. אחת הדרכים לעשות את זה היא להתייחס להיבטים של זמן וכמות: להביא כמה שיותר משתתפים ולבקש מהם ליצור פרפורמנס קצר מאוד.״

 

טל: ״הפנייה שלנו למשתתפים הייתה למעשה הזמנה לתרגיל, שהתנאים הם השאלה ״מהו פרפורמנס״, הזמן 10 דקות, כי בדרך כלל כשאומרים לך שיש לך 10 דקות, מצליחים לדייק את המהות. בנוסף התנאים הפיסייים הם במה עגולה קטנה, תחת כיפת השמיים והקהל. ברגע שיש לך תנאים אתה כבר מתחיל מדף לא לבן, ומשם אתה ממשיך את הטייק שלך.״

 

איך החלטתן למי לפנות?

מעיין: ״היה לנו חשוב מאוד המגוון. רצינו משתתפים שיגיעו ממחול, מאמנות פלסטית, וגם אנשי פרפורמנס פר אקסלנס. הדס עפרת לדוגמה מביא את הפרפורמנס ״הטהור״, אם אפשר להגדיר אותו ככה. פנינו גם ליוצרים שאנחנו רואות אותם כאמני פרפורמנס, למרות שהם עדיין לא תופסים את עצמם ככה, כמו ד״ר ניר סגל. יהיו גם יוצרים שהטקסט מוביל אותם. ויש אפילו את נקודת המבט של המדען, שמביט על הכל מבחוץ, מתוך זווית אחרת לחלוטין.״

 

טל: ״זה אוסף גרנדיוזי של יוצרים. ד"ר ליאור אביצור ורן בראון, דן אלון, פרופ' משה בר, אורי דובדבני, רותי דירקטור ואיריס לנה, רותם וולק, אנה ווילד וניר שאולוף, תום גורנברג ירקוני, יונתן לוי, כנרת חיה מקס, שני תמרי מתן, ד"ר ניר סגל הדס עפרת, עדו פדר, אירית שטרנברג, נעמי שלו. העובדה שכולם מתכנסים יחד לערב אחד היא דבר מיוחד בפני עצמו. אמנם כל אחד לחוד, אבל יחד נוצר משהו משותף, שעולה על סך חלקיו.״

 

האם אתן יודעות מה הולך להיות, או שזה הפתעה גם בשבילכן?

טל: ״גם וגם. יש מנעד של אמנים. יש את אלה שמתכוננים מראש ואז אנחנו פחות או יותר יודעות מה הולך להיות. ויש אמנים ששיטת העבודה שלהם היא להיות עם השאלה עד הרגע האחרון – והפעולה שלהם באירוע תהיה התשובה. האמת שאני גם עובדת ככה לקראת האירוע הזה. אני חושבת על השאלה מגלגלת רעיונות בראש, אבל ברגע הנתון, זה הזמן שלי ועכשיו זו התשובה. אז יהיו גם הפתעות.״


מחשבות על ״מהו פרפורמנס״ מתוך תהליך העבודה של אירית שטרנברג

טל, את גם אוצרת וגם הולכת להופיע על הבמה העגולה הקטנה, איך את מתכוננת לאירוע כזה?  

טל: ״בגלל שפרפורמנס מהסוג הזה הרבה זמן לא עשיתי, שלפתי מהבוידם את כל המחברות, שליוו אותי בעבר. אני נוהגת לחשוב על רעיונות לפעולות, ולכתוב אותן. יש לי המון תיעודים בכתב של רעיונות של פרפורמנסים. אני לא מתאמנת על הפעולות כדי שאוכל לבצע אותן בצורה ראשונית וחדשה. באירוע עצמו אני הולכת לשלב בין פעולה שכבר עשיתי, לפעולה חדשה.״

 

מה התפקיד של הקהל באירוע כזה, מה אתן מקוות שיקרה?

מעיין: ״זה מופע ארוך עם רצף של מופעים קצרים ללא הפסקות. לכן החלטנו לחלק את הגג לשני חצאים: חצי שבו מותר לפטפט ולערוך מינגלינג וחצי שמוקדש למופעים, שבו נתבונן ונתייחס בכבוד למופע.״

 

טל: ״הקהל חופשי לבחור באיזה חלק הוא רוצה להיות. מתי הוא צריך הפסקה ומתי הוא רוצה להיות נוכח באירוע. אנחנו סומכות עליו שהוא יאהב ויכבד את המופע, ואנחנו יודעות שהוא זקוק להפסקה שלו.״


 

אם הכול הוא פרפורמנס, אולי בחלק של המינגלינג מתקיים הפרפורמנס של הקהל...

ולמה בחרתן דווקא בדימוי של נחש לייצג את האירוע?

מעיין: ״הנחש שמופיע בפרסומים הוא האורובורוס, אפשר למצוא אותו בהרבה מיתולוגיות וגם בספרות. זה נחש שמוליד את עצמו, אוכל את עצמו ומוליד את עצמו מחדש. מבחינתנו הוא מייצג את מה שהפרפורמנס שואף להגיע אליו. רגע של חיים, כאן ועכשיו, הניצוץ עצמו, וזה נשאר בשאיפה, לא תמיד אפשר להגיע לשם.״

 

טל: ״האירוע לא הולך להיות מתועד, והנחש מייצג בדיוק את הרעיון הזה, שהפרפורמנס נולד ומת ברגע שבו הוא LIVE. ברגע שבו הוא נעשה. הוא מתקיים רק כאן ועכשיו.״



נחש האורובורוס, עיצוב: רן מלול

 

מהו פרפורמנס פותח את שנתו החמישית של האולימפוס ואיתו את הר- חלל קטן (מאוד) ללימוד ופעולה. יתקיימו בו מופעי פרפורמנס סאונד ואמנות ראשונים ומשונים.

 

אולימפוס הוא מרכז לימוד ליוצרות ויוצרים בבית ליבלינג, המציע תכניות לימוד מקוריות, בלתי צפויות ולעיתים גם די מוזרות, שמאתגרות הרגלים יצירתיים ופותחות אופקי חשיבה חדשים. תכניות הלימוד של האולימפוס מבקשות אומץ והתמסרות, ושמות דגש על פדגוגיה פתוחה ושוויונית. שנת הלימודים תפתח בינואר 2025

Comments


bottom of page